The article summarizes the experience of the psychological service of the "FSMN" of the FMBA of Russia with relatives of patients during the conversion of the center to an infectious hospital for the treatment of a new coronavirus infection The restriction of communication between family members and a sick relative (visiting specialized medical institutions working with Covid-19 is prohibited), as well as with treating doctors working in the “red” zone, necessitated the organization of not only informational, but also psychological support for relatives of patients with Covid-19 The lack of information in relatives of patients is accompanied by various psychological and behavioral reactions (increased levels of anxiety, fear, aggressive behavior, etc ), and this has determined the key tasks of psychological work with relatives: informing, providing emotional support, and stabilizing the emotional state Face-to-face and remote work formats were developed to provide psychological support for patients ' relatives Based on our experience, we can say that the emotional state of relatives largely depended on the severity of the disease in their relatives who were being treated With a mild course of illness, relatives, as a rule, were more in demand for a remote format of psychological assistance, the main purpose of which was to inform The face-to-face format of work with a psychologist was more popular and showed greater effectiveness for those relatives whose relatives were in a more serious condition, were transferred to the intensive care unit, as well as for relatives of the deceased Статья обобщает опыт работы психологической службы ФГБУ «ФЦМН» ФМБА России с родственниками пациентов в период перепрофилирования центра в инфекционный стационар для лечения новой коронавирусной инфекции Ограничение коммуникации членов семьи с заболевшим родственником (посещение медицинских профильных учреждений, работающих с COVID-19 запрещено), а также с лечащими врачами, работающими в «красной» зоне, обусловило необходимость организации не только информационной, но и психологической поддержки родственников пациентов с COVID-19 Дефицит информации у родственников заболевших сопровождается различными психологическими и поведенческими реакциями (повышение уровня тревоги, страха, агрессивное поведение и т д ), и это определило ключевые задачи психологической работы с родственниками: информирование, оказание эмоциональной поддержки, стабилизация эмоционального состояния Для обеспечения психологического сопровождения родственников пациентов были разработаны очный и дистанционный форматы работы Исходя из нашего опыта можно сказать, что эмоциональное состояние родственников в значительной степени зависело от тяжести протекания болезни у их близких, находящихся на лечении При легком течении болезни родственниками, как правило, был более востребован дистанционный формат психологической помощи, главной целью которого было информирование Очный формат работы с психологом был более востребован и показал большую эффективность для тех родственников, чьи близкие находились в более тяжелом состоянии, были переведены в отделение реанимации, а также для родственников умерших