Background The number of hospitalized patients diagnosed with coronavirus infection in March-May 2020 increased in almost all countries Of course, such a pandemic has become a challenge for the entire health care system In the current conditions, maintaining high standards of quality of medical care, establishing contact between specialists and the patient is a separate difficult task;at the same time, it is precisely the contact with specialists and the subjectively perceived quality of care that plays an important role in establishing compliance, and, therefore, in the success of patient treatment Our research is devoted to the search for ways to solve this problem Aims - to study the features of the emotional state of patients hospitalized for COVID-19 and describe the contribution of these features to interaction in the doctor-patient dyad and satisfaction with the medical care received Methods The study involved 127 people hospitalized with a confirmed diagnosis of COVID-19 The research methods used: 1) a questionnaire developed by the authors, which included socio-demographic data and a block of questions about interaction with a doctor and medical personnel;2) the Russian-language version of the Beck Depression Inventory;3) Russian-language version of the GAD-7 anxiety questionnaire Results 25 4% of participants have pronounced signs of anxiety, 24 13% - signs of depression;54% of patients indicate that the help they receive in the framework of hospitalization is sufficient;7% speak of the need for support from a psychologist Formulated information about what is happening with the patient is the key factor in contact with a doctor (for 62 9%), and a visible improvement in well-being is important only for 43 4% The presence of anxious and depressive symptoms makes a qualitative difference in establishing contact with a doctor and assessing the severity of one’s own condition Conclusions Based on the results of the study, in the future, it is possible to formulate various strategies for working with patients showing high rates of depressive and anxious experiences: such strategies should take into account the importance of close contact with the doctor and detailed information for patients It is also important when building further work to take into account age characteristics (for example, a greater focus on working with a psychologist among the young population group), the time of hospitalization (whether they coincide with the dates traditionally significant in culture) and the gender of patients It is also important to take into account that in a COVID-19 situation, it is decisive in contact with a doctor to obtain clear and accessible information about the patient’s condition and prescriptions made on time, and not a significant improvement in well-being Обоснование Численность госпитализированных пациентов с диагностированной коронавирусной инфекцией в марте-мае 2020 г росла практически во всех странах Безусловно, пандемия стала вызовом для всей системы здравоохранения В сложившихся условиях соблюдение высоких стандартов качества медицинской помощи, установление контакта между специалистами и пациентом представляют отдельную сложную задачу При этом именно контакт со специалистом и субъективно воспринимаемое качество помощи играют большую роль в установлении комплаенса, а значит, и в успешности лечения пациентов Поискам путей решения этой задачи посвящено наше исследование Цель исследования - изучить особенности эмоционального состояния пациентов, госпитализированных в связи с COVID-19, и описать вклад этих особенностей во взаимодействие в диаде «врач-пациент» и удовлетворенность получаемой медицинской помощью Методы В исследовании приняли участие 127 человек, госпитализированных в клинику в связи с подтвержденным диагнозом COVID-19 В качестве методик исследования использовались: 1) разработанная авторами анкета, включавшая социодемографические данные и блок вопросов о взаимодействии с лечащим врачом и медицинским персоналом;2) русскоязычная версия опросника депрессии Бека;3) русскоязычная версия опросника тревоги GAD-7 Результаты 25,4% участников имеют выраженные признаки тревожности;24,13% - признаки депрессии;54% пациентов указывают, что получаемая ими в рамках госпитализации помощь достаточна;7% говорят о необходимости поддержки психолога Ключевым фактором в контакте с врачом оказывается доступно сформулированная информация о происходящем с пациентом (для 62,9%), а видимое улучшение самочувствия важно лишь для 43,4% Наличие тревожной и депрессивной симптоматики вносит качественное отличие в построение контакта с врачом и оценку тяжести собственного состояния Заключение Результаты исследования позволят формировать различные варианты работы с пациентами, демонстрирующими высокие показатели депрессивных и тревожных переживаний: подобные варианты должны учитывать значимость близкого контакта с врачом и подробной информации для пациентов Также важно при выстраивании дальнейшей работы принимать во внимание возрастные особенности, время госпитализации и пол пациентов Следует учитывать, что в ситуации COVID-19 решающими в контакте с врачом оказываются получение понятной и доступной информации о состоянии пациента и вовремя сделанные предписания, а не значимое улучшение самочувствия